Översättning

Idag återpublicerar vi två texter som skrivits av översättare Nathalie Kilhamn vintern 2020, du hittar dem i originalutförande här och här.

Del 1:


Hej!

Jag heter Natalie och det är jag som gjort översättningen. Idag vill jag dela med mig lite av hur texten kommer att se ut!

Det första att veta är att detta är en översättning och inte en djupare omarbetning. Jag har översatt stycke för stycke, ofta mening för mening, för att behålla precis samma regler, instruktioner och flöde som originalet. Det är samma text men på ett nytt språk. På svenska kan det låta ungefär så här:

När du flippar på någon, slå+hård. På 10+ måste de välja:

  • Syna ditt hot, och ta smällen.
  • Lägga sig, och göra som du vill.

På 7–9 kan de välja 1 enligt ovan, eller så kan de välja 1 av följande:

  • Försvinna ur din åsyn.
  • Stänga in sig på ett säkert ställe.
  • Ge dig något de tror att du vill ha, eller säga det du vill höra.
  • Lugnt backa undan med händerna i vädret.

Om du missar: bered dig på det värsta.

När du öppnar din hjärna mot världens psykiska malström, slå+skum. Om du träffar så berättar SL något nytt och intressant om din situation, och ställer kanske en fråga eller två; besvara dem. På 10+ så är SL tydlig eller detaljerad. På 7–9 ger hen dig ett intryck. Om du redan vet allt som finns att veta så säger SL det. Om du missar: bered dig på det värsta.

Detta är två av de vanliga dragen – de huvudsakliga reglerna som spelarna märker av i spel. Om du gör något som täcks av ett drag så följer du draget, vilket oftast innebär ett tärningsslag. Om du vill slå tärning och få effekten av ett drag, så måste du göra det som draget säger – beskriv vad du säger och gör när du flippar på någon, eller beskriv hur det känns när du öppnar din hjärna!

Tärningsslagen är två sex-sidiga tärningar som läggs ihop, tillsammans med ditt värde i hård, skum, het, skarp eller cool. De ligger mellan -3 och +3 och är en av sakerna som styrs av vilket spelarblad du väljer. Om du vill börja med ett högt värde i hård kanske du väljer att spela järnhanden:

Järnhanden

Det finns ingen regering, inget organiserat samhälle, sen Undergången kom. När järnhänderna härskade över hela kontinenter, och förde krig på andra sidan världen istället för mot fästet tvärs över askfälten, och arméerna räknades i hundratusental och – alltså, de hade fan båtar att frakta sina flygplan på – där snackar vi den mytiska Guldåldern. Idag kan vem som helst med ett betonghus och lite artilleri göra anspråk på titeln. Och vem skulle annars bestämma?

Apocalypse World har ingen uttalad spelvärld utan har istället integrerat instruktioner för att skapa en egen postapokalyps parallellt med att ni skapar rollpersoner. Med det sagt så är det dock tydligt att originaltexten är skriven i USA för att läsas och spelas på engelska. I spelets förklaringar och spelexempel finns mängder med namn på personer och platser, som inte alls skulle låta naturligt i ett Sverige, eller ens Europa, efter Undergången. Därför har jag i översättningen också lokaliserat spelet, med nya namn och termer som funkar här.

Just namnen på spelarbladen har varit väldigt spännande att översätta. Jämte hardholder, som järnhanden heter i original, så har vi bland andra gunlugger, battlebabe och skinner. Det är namn med karaktär men vad heter de på svenska? Knappast vapensläparen, pang-bruden eller skinnaren!

Nej, om du vill ha de fetaste vapnen och kunna skjuta dig ur alla situationer som går att skjuta sig ur, då ska du spela artilleriet.

Om du vill vara den coolaste krigaren, som är livsfarlig men inte går att ta ögonen ifrån, då ska du spela lokatten.

Och om du vill spela den som äger det värdefullaste och mest sällsynta av allt – äkta skönhet – då ska du spela harlekinen.

/Natalie Kilhamn (23/11 2020)

Del 2:

Hej! Det är översättaren här igen. I mina uppdateringar vill jag dela med mig av de saker som gör Apocalypse World till ett av de bästa rollspelen någonsin, och saker jag har haft extra roligt med att översätta.

När Apocalypse World kom ut 2010 så var det framförallt en sak som jag, och många med mig, fastnade för direkt: spelarbladen. På engelska kallas de playbooks, och även om det går att hävda att de är ganska lika alla klasser, yrken eller liknande som rollspel haft i alla år så är de inte riktigt samma sak. Här är mina fyra anledningar till att Apocalypse Worlds spelarblad är fantastiska!

Spelarbladen sätter rollpersonerna i centrum
För det första är de unika i spelvärlden – om du spelar föraren så är det du som är Föraren.

Det kan såklart finnas andra i spelvärlden som har en bil och kör med den, men du är en av huvudpersonerna. Om spelet var en film så skulle folk som berättade om din rollperson efteråt säga “jag älskade han som körde bilen, han var ascool” och alla skulle fatta vem de menade trots att fem andra namngivna figurer och sjutton statister någon gång körde en bil. När ni skapar era rollpersoner väljer ni inte bara vilka prylar de har och vilka färdigheter som har höga siffror på formulären, utan ni gör val som säger vilka huvudpersonerna i ert spel kommer vara.

Spelarbladen spänner upp spelvärlden
För det andra sätter de verkligen känslan för spelet. Regelmotorn kan användas i otroligt varierade spel, vilket syns på det genomslag som Powered by the Apocalypse har fått som designrörelse, men Apocalypse World är ändå ett specifikt spel. Varje spelarblad presenterar sin vinkel på hur världen efter Undergången ska tacklas.

Det finns de som kan ta och försvarar det de behöver med våld: järnhanden som bossar över ett fäste, bikern som leder ett mc-gäng, artilleriet som är en jävla stridsmaskin och lokatten som är tilldragande och farlig på samma gång. Det finns de som samlar människor runt sig genom att erbjuda något: hovmaestro som har en inrättning – kanske en bar eller en fight club? – och herden som leder en kult. Det finns de som måste förlita sig på att deras färdigheter ska vara till nytta: föraren som behärskar vägarna, klokskallen som kan fixa prylar, ängeln som kan fixa människor, och psykbrytaren som håller på med skum skit andra helst vill slippa. Slutligen finns harlekinen som erbjuder det mest sällsynta av allt: skönhet.

Sätt ihop tre eller fyra av de här – vilka tre eller fyra som helst – och ni kan spela ett riktigt häftigt postapokalyptiskt drama. Ta en annan uppsättning och spelet blir genast annorlunda men fortfarande lika laddat.

Spelarbladen har allt du behöver
För det tredje har varje spelarblad allt du behöver, direkt där på pappret. På första spelmötet lägger spelledaren fram ett ex vardera av de 11 bladen och när du valt plockar du bara upp det, viker ihop det till ett litet häfte, och börjar fylla i! Välj ett namn, välj ditt utseende, välj dina värden och drag – allt står där i bladet. Du behöver inte slå i boken, och du behöver inte sitta ner vid ett tomt blad och värka fram två A4 av bakgrund. Alternativen lyckas med att samtidigt vara inspirerande och öppna. Den som kommer in utan idéer kommer ändå ut med en cool rollperson, och den som kommer in med massa idéer kan uttrycka dem inom ramarna för något av bladen.

Vi tar lite exempel! Så här börjar Järnhanden – det är bara att välja och stryka under:

Namn

Nbeke, Gunnar, Kobe, Kreider, Gertrud, Marko, Sadiq, Torunn, Borg, Khafa, Broman, Vega, eller Fafnirsdottir.

Madam, Mormor, Farbror, Överste, Länsman, Minister, Heliga Moder, Säpo, eller Tant.

Värden
Välj ett set:

  • Cool-1 Hård+2 Het+1 Skarp+1 Skum=0
  • Cool+1 Hård+2 Het+1 Skarp+1 Skum-2
  • Cool-2 Hård+2 Het=0 Skarp+2 Skum=0
  • Cool=0 Hård+2 Het+1 Skarp-1 Skum+1


Utseende

  • Man, kvinna, tvetydig, eller överskridande.
  • Hög klass, flashig stil, fetish-kläder, vardagliga kläder, eller junta-stil.
  • Kraftigt ansikte, strängt ansikte, grymt ansikte, mjukt ansikte, aristokratiskt ansikte, eller vackert ansikte.
  • Kyliga ögon, befallande ögon, matta ögon, skarpa ögon, förlåtande ögon, eller generösa ögon.
  • Massiv kropp, mjuk kropp, spinkig kropp, fet kropp, lång och gänglig kropp, eller sensuell kropp.

Förutom utseende och liknande beskrivningar har alla spelarblad också ett par saker som verkligen går att använda i spel. Många är i form av drag, som kan se ut till exempel så här:

Läkare utan gränser: när du tar hand om människor under pågående strid så får du +1skydd. (från ängeln)

Fan, det här suger: säg hur du vill fly och slå+hård. På 10+ är du borta, bra jobbat. På 7–9 så kan du stanna eller sticka, men att sticka kommer kosta dig något: du lämnar något efter dig eller får något med dig, SL kommer säga vad. Om du missar hamnar du i en osäker sits, inte helt kvar men inte helt ute. (från artilleriet)

Omöjliga reflexer: att du kan röra dig obehindrat räknas som skydd. Om du är naken eller nästan naken, 2-skydd; om du har på dig vanliga kläder, 1-skydd. Om dina kläder räknas som skydd, använd det värdet istället. (från lokatten)

Onaturlig lustfixering: när du försöker förföra någon, slå+skum istället för +het. (från psykbrytaren)

Jävla tjuvpack: när du får ditt gäng att leta igenom sina fickor och sadelväskor efter något, slå+hård. Det måste vara något som skulle få plats. På 10+ är det fan någon som har precis en sån, eller nära nog. På 7–9 finns det någon som har något rätt likt, förutom om det du söker är hi-tech, i så fall, synd för dig. Om du missar så är det någon som hade precis en sådan förut, fast nån rövhatt måste ha snott den. (från bikern)

Det är också många som har något utöver sin rollperson att designa. En biker eller järnhand har ett bråkigt gäng att bossa över, och får välja ett par alternativ från listor som de här:

Gäng:

Välj 2:

  • ditt gäng är stort istället för medium, kanske en 60 våldsamma jävlar.
  • ditt gäng är väldisciplinerat. Stryk bråkigt.
  • ditt gäng är välbeväpnat. +1skada.
  • din befästning är hög, djup och mäktig, av sten och järn. Ditt gäng får +2skydd när de försvarar den i strid.

Välj 1:

  • ditt gäng är litet istället för medium, bara 10-20 våldsamma jävlar.
  • ditt gängs beväpning suger. -1skada.
  • ditt gäng använder inte rustning (varför? är de dumma i huvudet?). -1skydd.
  • ditt gäng är en jävla hyenaflock. +vildsint.
  • ditt gäng är löst sammansatt, folk kommer och går som de vill. Svaghet: avhopp.
  • ditt gäng står i betydande skuld till någon mäktig. Svaghet: förpliktelser.
  • ditt gäng är smutsigt, en smitthärd. Svaghet: sjukdom.


En klokskalle får designa sin verkstad:

Verkstad

Välj 3 av följande som ingår i verkstaden: ett garage, ett mörkrum, en kontrollerad odlingsmiljö, kvalificerad arbetskraft (Stubby, Blund, Netto t.ex.), ett skrotupplag med råmaterial, en lastbil, skåpbil eller gaffeltruck, skum jävla elektronik, slöjdmaskiner, sändare & mottagare, en testbana, en relik från den gyllene forntiden, fällor & minor.

På liknande sätt designar föraren sin bil, herden sin kult, artilleriet sin beväpning, hovmaestron sin inrättning och så vidare. Och allt detta finns direkt på spelarbladen.

Spelarbladen har plats för alla
Apocalypse World är ett uttalat inkluderande och feministiskt spel. Ingen som vill spela ska behöva känna sig exkluderad eller demoniserad för sin kropp, sitt utseende eller vem hen är. Alla som vill spela ska kunna se sig själva representerade i spelet, och det utan att det ska kosta några extra bakgrundspoäng eller stå i konflikt mot att bygga en effektiv rollperson.

Den här filosofin går igen i spelet överlag men spelarbladen når otroligt långt på det här målet med små medel. Läs exemplen från järnhanden ovanför igen. Inte bara står “man” och “kvinna” jämte “tvetydig” och “överskridande” – hela raden står under rubriken utseende. Inte kön. Självklart kan din rollperson ha ett kön, de flesta jag spelat med har valt att ha det. Men det spelet ber dig välja är bara hur du ser ut.

Det är en liten grej, men när jag läste det första gången var det en ögonöppnare. Det finns andra liknande små grejer, som t ex att spelet går igenom hur olika proteser fungerar i spel, för att göra det möjligt att spela rollpersoner som använder olika typer av hjälpmedel. Eller att spelet har regler för vad som händer när du har sex – vilket självklart bara kommer i spel om alla spelare är bekväma med det – som inte gör några antaganden om de inblandades kön eller sexualitet.

Bland spelets 11 spelarblad brukar alla kunna hitta några att gå igång på, och om du spelar Apocalypse World så har du kanske redan någon. Jag hoppas i så fall att du kommer tycka om översättningen av just din favorit. Och vem vet, när du får se dem i svensk version kanske det blir en annan du “klickar” med? Jag ser fram emot att få dela med mig av hela spelarbladen när spelet kommer ut!

/Natalie (27/11 2020)

Tack för idag!

/JR

RPGaDAY2021 är en idé från David F. Chapman och Anthony Boyd. Detta är åttonde året de står bakom detta. Och vilken bra tanke, och tillfälle att prata om Apocalypse World och den svenska översättningen i en hel månad!

Apocalypse World: Undergången kom – Kickstarter pre-launch sida

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *